In de rubriek ‘Op de ezel’ kijk je mee naar het meest recente olieverfschilderij waaraan ik werk in Vonx Atelier. In deze ontwikkelfase zet ik op dit blog regelmatig een nieuw ateliershot voor je klaar van actueel werk op de schildersezel, voorzien van een kort verhaal.
Laatste toetsen en verfstreken voor dit schilderij
Lees meerDe laatste toetsen en verfstreken zijn gezet en daarmee is dit schilderij gereed. In de komende weken voeg ik het schilderij toe aan de online collectie met een korte beschrijving van het concept.
Laag over laag meer diepte, kleur, structuur en balans
Lees meerHet concept staat nu sterk op doek. Dan rest de uitwerking naar een krachtig en compleet beeld. Ik werk verder aan kleurcompositie, nuances in vlakken en lijnvoering. Ook veel aandacht voor structuur en ritme van de verfstreken.
Dit blog zal ik voorlopig niet meer wekelijks…
Uitwerking van krant artikelen in kleur en volgende fase totale schilderij
Lees meerOver de onderschildering in licht/donker van de krant artikelen breng ik de kleurlaag aan voor de verschillende afbeeldingen. In eerste instantie fris en helder, half transparant, zodat de tonen mooie nuances geven. Later ga ik deze tulpen in krantpapier afzwakken naar een soberder kleurbeeld…
Licht donker en details schilderen als onderlaag voor krant artikelen
Lees meerIn dit schilderij verwerk ik krant artikelen in tulp vorm. Vorige week heb ik daarvoor de basislaag geschilderd. Nu ga ik verder met de onderlaag voor zowel details van de afbeeldingen als licht en donker verhoudingen. Aan de hand van de digitale uitwerking van…
Vrouwelijk naakt en tulpvormige krant artikelen
Lees meerHet vrouwelijk naakt op dit schilderij zet ik op in warm grijs met zalmroze tonen. Dit deel moet transparant en spontaan geschilderd worden voor het juiste effect in dit schilderij. Ik raak steeds meer overtuigd om – afwijkend van de schets – de donkere…
Schilderen van de eerste kleurvlakken en contouren
Lees meerOp de onderschildering schilder ik met schrale droge toetsen de eerste kleurvlakken en contouren. Vooraf heb ik het kleurpalet geselecteerd en daarmee mijn schilderspalet ingericht. Met de oorspronkelijke lijntekening en kleurschets in aanslag schilder ik over het hele canvas om kleurcompositie en penseelstreek op…
Kranten in model van een tulp vouwen en digitaal bewerken
Lees meerNadat ik de modellen heb gevouwen naar tulpvorm volgens ontwerpschets, heb ik deze opgeplakt. Ik digitaliseer ze om verder te werken op mijn computer. Zoals eerder genoemd gaat het straks om een groffe suggestie maar ik probeer onderliggend wel een transparante beeldlaag te poetsen…
Schets met potlood opbrengen en modellen maken
Lees meerVorige week heb ik ter indicatie het ontwerp op canvas geprojecteerd in een fotobewerking. Nu heb ik het ontwerp met de hand (en wat rekenwerk) op canvas aangebracht. Dit doe ik met aquarelpotlood om nog eenvoudig te corrigeren indien nodig. Dit is altijd een…
Onderschildering en projectie van schets
Lees meerNa het maken van kleurstudies voor compositie en kleurpalet heb ik het doek van onderschildering voorzien. Met brede kwast heb deze donker opgezet in grijzen, aarde- en okertinten. De eindversie van het schilderij verwacht ik veel lichter in kleur te maken maar ik wil…
Vernissen van schilderijen uit 2020
Lees meerEen aantal schilderijen uit 2020 is toe aan een afsluitende vernislaag. Het is nu ruim een jaar geleden dat deze voltooid zijn en voor betere bescherming tegen invloeden van buitenaf is een vernis wenselijk. Dit zal ik doen met een spuitvernis. Dit geeft een…
Het concept krijgt kleur
Lees meerNa een aantal kleurschetsen in kleurpolood kom ik tot het definitieve model. Waar ik begon met kleurstellingen in rood/roze ben ik in richting geel/oker afgebogen. Die kleuren vormen de kern van mijn verder bewust beperkte kleurpalet. Belangrijke tegenhangers zullen grijzen, groen- en bruintinten zijn….
Spontaan bosje
Lees meerMijn laatse blog over dit schilderij dateert alweer van een aantal weken terug. Ik besloot het blog met de conclusie dit paneel even te laten rusten. Dat is heel gebruikelijk om daarna met een frisse blik het werk weer op te pakken. Nu heb…
Misschien een vlugge blik en in een fractie iets teweegbrengen
Lees meerVrijheid van werken en plezier in schilderen stimuleren mij om te creëren. Dat staat nergens los van de aandacht die elk schilderij nodig heeft van zijn publiek. Hun perceptie en interpretatie maakt het beeld compleet voor mij. Die aandacht moet het kunstwerk wel zélf…
Kleurconcept uitwerken met kleurpotlood
Lees meerVerder met de conceptschetsen zoals in voorgaande blogs besproken. Van de uitgewerkte lijnschets maak ik een aantal extra licht afgedrukte kopieën. Daarop ga ik kleur(studies) maken in kleurpotlood. Met kleurpotlood werk ik graag voor een losse snelle schets en kleurindruk. Ik wil voornamelijk mijn…
Signatuur FRME vertelt een donker verhaal
Lees meerWaarom FRME?
Vonx Atelier ondersteunt van harte het vele goede werk dat IJM internationaal verricht om mensen te bevrijden uit slavernij. Aan het dagelijkse misbruik van meisjes, jongens, vrouwen en mannen moet een einde komen. Met de lease van deze werken hoop ik een steentje…Materiaal verzamelen en ideeën uitwerken
Lees meerDit is een week van materiaal verzamelen en ideeën uitwerken. Veel schetsen en zo werken aan concept en ideale compositie. Het beeld is een samenstelling van onderwerpen waarvoor ik mijn fantasie en de zoekmachine gebruik om de details bij elkaar te brengen.
Ik ben nog…
Een prikkelende richting vinden
Lees meerTerwijl het schilderij op de ezel (zie mijn laatste blogs) even ‘rust’ krijgt, richt ik me op een nieuw concept. Qua stijl en penseelvoering borduur ik voort op ‘Juniper’ en ‘Tulpenbos’. Met concept en compositie zoek ik in een prikkelende richting. De aanschouwer verrassen…
Afwisseling en levendigheid die bij lente horen
Lees meerNu verder op de ingeslagen weg. De achtergrond krijgt een subtiele toets die het oppervlak laat leven en tegelijkertijd niet teveel aandacht vraagt. Verschillende ‘groenen’ naast elkaar brengen afwisseling en levendigheid die bij lente horen. Ik werk verder aan vorm, grootte en tekening van…
Aftasten en schilderen met organische toets
Lees meerMet het opbrengen van semi-transparant wit op bladeren en stelen begin ik de week. Voordat ik verderga met de bloemkronen wil ik de onderzijde en achtergrond van het tafereel neergezet hebben in toon en kleur. Ik volg de organische vormen met mijn kwast bij…
Tulpenbos krijgt kleur op het paneel
Lees meerIk begin schraal over de onderschildering een pittig rood op te zetten voor de bloemvormen. Als het even kan bewaar ik de textuur van ruwe kwaststreken die vorm en lijnwerk karakter geven. Terwijl ik doorwerk aan deze verflaag breng ik in het nog natte…
Olieverfschilderij op houten paneel
Lees meerVoor de afwisseling kies ik nu voor een schilderij op houten paneel. Ik vond nog een oude print op glad hout van 74x74cm en het lijkt me wel wat om daarop te schilderen. Geen canvasstructuur maar een egaal houten oppervlak om te bedwingen.
Eerst heb…
Making-of video van Juniper
Lees meerNa voltooiing van ‘Juniper’ heb ik dit schilderij actief gedeeld op Instagram en op de Vonx website. Daarnaast vind ik het leuk om een making-of video van mijn schilderijen te maken. Tijdens het schilderen heb ik daarvoor met regelmaat foto’s geschoten van de diverse…
Juniper is de naam
Lees meerNa enkele sessies intensief schilderen ziet ‘Juniper’ vandaag het daglicht. Met het leggen van de laatste hand aan het schilderij komt deze echt tot leven. Dit is een week waar mijn tijd voornamelijk zit in: signeren, signatuurkaart en ophangsysteem bevestigen, socials maken en het…
Details van het schilderij verder uitwerken
Lees meerAllereerst heb ik de jurk geschilderd met een patroon van blauwe Jeneverbessen. Tijdens het opbrengen behoud ik de transparantie in de verftoets zodat onderliggende takken mooi meewerken door de bessen heen. De typisch blauwe tint van deze bessen harmonieert perfect met het totale kleurpalet…