Niet aarzelen voor de finishing touch

Niet aarzelen voor de finishing touch

Niet aarzelen voor de finishing touch

OP DE EZEL – WEEK 5

 

Niet aarzelen voor de finishing touch

 

Het schilderij Koppel-met-plu-II was deze week voldoende droog om er de laatste hand aan te leggen. Op de afbeelding zie je de twee stadia naast elkaar voor een vergelijking. Ik heb wel even voor de ezel gestaan om te overwegen of de spiegelende natte straat met de gebouwen op de achtergrond intenser verlicht moest worden óf bewust niet. Zou je de realistische impressie nastreven dan geldt het eerste overduidelijk. Maar ik vind de kleurcompositie van de hoofdfiguren met paraplu en tas zo sterk dat ik deze toon en sfeer doortrek in het hele schilderij. Hier zijn sfeer en uitstraling van belang en niet tijdstip van de dag en locatie. Spannend is het wel natuurlijk om met glaceren een diepdonkere tint aan te brengen die het schilderij niet mag doodslaan. Transparantie van de verf is belangrijk, dus ik bouw het donker op met gebrande Sienna en Ultramarijn blauw in combinatie met Lampenzwart en Kraplak en voor de finishing touch: Permanentblauwviolet.

De gemengde verf verdun ik met glaceermedium en met een brede varkensharen kwast leg ik de glacis aan op het schilderij. Bij fijn schilderwerk zou je een zachtharige penseel gebruiken zodat de streken niet zichtbaar zijn in de glacis. Ik zoek juist de tekening van de kwaststreek die ook deze transparante laag karakter geeft. Al snel tijdens het werken blijkt dat dit het schilderij goed doet en ik werk driftig door; de gebouwen, hand van de vrouw en schaduwpartijen in de kleding volgen elkaar nu vlot op. En na een middagje intensief doorwerken kijk ik voldaan naar het resultaat dat nu staat te drogen. Dit schilderij kan komende week toegevoegd worden aan de FRME collectie op deze website.